\n\t\t\t\t
Wsp\u00f3\u0142cze\u015bnie stosowane rozwi\u0105zania w zakresie produkcji silnik\u00f3w umo\u017cliwiaj\u0105 wykorzystanie ich maksymalnej mocy przy zu\u017cyciu optymalnej ilo\u015bci paliwa. Jednym ze sposob\u00f3w na zwi\u0119kszenie mocy silnika jest zamontowanie turbospr\u0119\u017carki. Ten coraz powszechniejszy mechanizm jest bardzo wydajny, ale wymaga specjalnej ochrony i eksploatacji.<\/span><\/p>O co tyle ha\u0142asu?<\/span><\/strong><\/p>Turbospr\u0119\u017carka jest elementem silnika, kt\u00f3ry powsta\u0142 w wyniku wielu lat pracy nad poszukiwaniem kompromisu pomi\u0119dzy zwi\u0119kszeniem mocy silnika a obni\u017ceniem jego wagi i zmniejszeniem zu\u017cycia paliwa. Jego konstrukcja pozwala na zwi\u0119kszenie ci\u015bnienia powietrza wpadaj\u0105cego do silnika przez wykorzystanie energii wydalanych spalin.<\/span><\/p>Jak dzia\u0142a turbospr\u0119\u017carka?<\/span><\/strong><\/p>W sk\u0142ad tego mechanizmu wchodz\u0105 dwie kluczowe cz\u0119\u015bci – turbina i spr\u0119\u017carka zamontowane na jednej osi. Gazy wylotowe skierowane na turbin\u0119 nap\u0119dzaj\u0105 r\u00f3wnocze\u015bnie wirnik spr\u0119\u017carki, kt\u00f3ra wt\u0142acza do cylindra wi\u0119ksz\u0105 ilo\u015b\u0107 powietrza. Dzi\u0119ki temu do ka\u017cdego cylindra trafia wi\u0119ksza ilo\u015b\u0107 tlenu, umo\u017cliwiaj\u0105c spalenie w tej samej obj\u0119to\u015bci komory znacznie wi\u0119kszej ilo\u015bci paliwa, co z kolei przek\u0142ada si\u0119 na wzrost mocy silnika.<\/span><\/p>W jakich samochodach i po co jest montowana?<\/span><\/strong><\/p>Pierwotnie turbospr\u0119\u017carki montowano w samochodach sportowych, by zwi\u0119kszy\u0107 moc silnika bez konieczno\u015bci zwi\u0119kszania masy pojazdu. A jak wiadomo, im samoch\u00f3d l\u017cejszy tym szybszy.<\/span><\/p>W przypadku wykorzystania turbospr\u0119\u017carki w samochodach osobowych bez sportowego charakteru producenci bardziej kieruj\u0105 si\u0119 kwestiami ekonomii i ekologii ni\u017c osi\u0105g\u00f3w. To dlatego, \u017ce mechanizm pozwala na obni\u017cenie zu\u017cycia paliwa. Podobnie jest w przypadku Diesli, gdzie powszechne sta\u0142o si\u0119 stosowanie turbodo\u0142adowania. Silniki Diesla ze wzgl\u0119du na swoj\u0105 konstrukcj\u0119 maj\u0105 mniejsz\u0105 wydajno\u015b\u0107, wi\u0119c aby osi\u0105gn\u0105\u0107 moc por\u00f3wnywaln\u0105 z silnikiem benzynowym o tej samej pojemno\u015bci musia\u0142yby by\u0107 znacznie wi\u0119ksze i ci\u0119\u017csze. To wp\u0142yn\u0119\u0142oby znacz\u0105co na wzrost spalania i zwi\u0119kszenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery.<\/span><\/p>Turbospr\u0119\u017carka wymaga ochrony<\/span><\/strong><\/p>Turbospr\u0119\u017carka jest bardzo skomplikowanym mechanizmem nara\u017conym na dzia\u0142anie ogromnych si\u0142 i bardzo wysok\u0105 temperatur\u0119. Wirnik turbiny kr\u0119ci si\u0119 z pr\u0119dko\u015bciami dochodz\u0105cymi do 200 000 obr\/min, a w silnikach benzynowych przep\u0142ywaj\u0105ce spaliny osi\u0105gaj\u0105 temperatur\u0119 oko\u0142o 900\u00b0C. Tak ekstremalne warunki pracy wymagaj\u0105 stosowania odpowiednich \u015brodk\u00f3w smarnych. Nale\u017cy zatem bezwzgl\u0119dnie przestrzega\u0107 zalece\u0144 producenta odno\u015bnie rodzaju i klasy lepko\u015bci oleju stosowanego w silniku.<\/span><\/p>Odpowiednie smarowanie to gwarancja sprawno\u015bci turbospr\u0119\u017carki, nale\u017cy jednak pami\u0119ta\u0107 o kilku wskaz\u00f3wkach, kt\u00f3re zapewni\u0105 olejowi odpowiednie warunki pracy w silniku.<\/span><\/p>Jak dba\u0107 o silnik wyposa\u017cony w turbospr\u0119\u017cark\u0119:<\/span><\/strong><\/p>– U\u017cywa\u0107 tylko olej\u00f3w najwy\u017cszej jako\u015bci<\/span><\/p>– Po uruchomieniu silnika nale\u017cy chwil\u0119 rozgrza\u0107 go na biegu ja\u0142owym, aby olej silnikowy dotar\u0142 w ka\u017cdy jego zak\u0105tek, a w szczeg\u00f3lno\u015bci do turbiny<\/span><\/p>– Chc\u0105c cieszy\u0107 si\u0119 wieloletni\u0105 sprawno\u015bci\u0105 turbiny nie wolno nagle gasi\u0107 rozp\u0119dzonego do wysokich obrot\u00f3w silnika. Przed wy\u0142\u0105czeniem silnika, szczeg\u00f3lnie po d\u0142ugiej lub dynamicznej je\u017adzie, nale\u017cy przez kilkana\u015bcie sekund wyhamowa\u0107 obroty turbiny pozostawiaj\u0105c silnik na biegu ja\u0142owym<\/span><\/p>– Regularna wymienia filtra powietrza zapobiegnie dostawaniu si\u0119 z zassanym powietrzem py\u0142\u00f3w do wn\u0119trza silnika i turbiny<\/span><\/p>– Nale\u017cy cz\u0119sto sprawdza\u0107 poziom i stan oleju silnikowego, bo od jego kondycji i jako\u015bci zale\u017cy niezawodno\u015b\u0107 i bezawaryjno\u015b\u0107 pracy turbospr\u0119\u017carki – zanieczyszczenia w oleju lub jego niski poziom mog\u0105 doprowadzi\u0107 do nieodwracalnych uszkodze\u0144 turbiny lub zatarcia silnika.<\/span><\/p>U\u017cywany samoch\u00f3d z Turbospr\u0119\u017cark\u0105<\/span><\/strong><\/p>Powszechne zastosowanie turbospr\u0119\u017carek w silnikach wsp\u00f3\u0142czesnych samochod\u00f3w powoduje, \u017ce decyduj\u0105c si\u0119 na zakup u\u017cywanego samochodu coraz cz\u0119\u015bciej b\u0119dziemy spotykali modele z do\u0142adowaniem. Na co zwr\u00f3ci\u0107 szczeg\u00f3lna uwag\u0119? Pierwsz\u0105 oznak\u0105, \u017ce z turbin\u0105 co\u015b jest nie tak b\u0119dzie du\u017ce zu\u017cycie oleju i spadek mocy. To jednak trudno zweryfikowa\u0107 podczas ogl\u0119dzin przed zakupem. Ogl\u0119dziny samej turbospr\u0119\u017carki tak\u017ce mog\u0105 nam co nieco powiedzie\u0107. Drobne zabrudzenia olejem s\u0105 normalne, ale je\u015bli obudowa jest ca\u0142\u0105 zabrudzona olejem, lub „sterylnie” czysta, to ju\u017c powinno wzbudzi\u0107 nasze podejrzenia. Skutecznym sposobem na sprawdzenie stanu turbospr\u0119\u017carki jest pomiar ci\u015bnienia do\u0142adowania wykonany w specjalistycznym warsztacie.<\/span><\/p>Je\u015bli kupimy samoch\u00f3d i oka\u017ce si\u0119, \u017ce turbina jest niesprawna to jeszcze nie koniec \u015bwiata. W wi\u0119kszo\u015bci przypadk\u00f3w wystarczy regeneracja z wykorzystaniem nowych zestaw\u00f3w naprawczych. Koszt takiej regeneracji to ok. 700-1500 z\u0142. Przy wyborze firmy zajmuj\u0105cej si\u0119 przywracaniem turbin do \u017cycia powinni\u015bmy zwr\u00f3ci\u0107 uwag\u0119 na opinie i okres gwarancji.<\/span><\/p>Niestety nie ka\u017cda turbina nadaje si\u0119 do regeneracji. Wtedy mo\u017cna kupi\u0107 ju\u017c regenerowan\u0105 lub now\u0105. Nowa turbospr\u0119\u017carka w przypadku popularnych modeli samochod\u00f3w to koszt rz\u0119du 2-5 tys. z\u0142, czasem i wi\u0119cej.<\/span><\/p>Marcin Lewandowski,<\/span><\/p>\u017ar\u00f3d\u0142o: Shell z\u00a0<\/span>(<\/span>https:\/\/moto.pl\/Porady\/1,115894,8608215,turbosprezarka-jak-dziala-i-jak-sie-z-nia-obchodzic.html<\/a>)<\/span><\/p>\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t